عربی
انگلیسی
كتابخانه
پيامهاي معرفتي
پرسش و پاسخ
فهارس عامه
شواهد علمي و تاريخي
سيره عملي علامه
معرفي
معرفي اجمالي دوره علوم و معارف اسلام
معرفي اجمالي مؤلف
سير مطالعاتي
سطح يك
سطح دو
فروشگاه
****
معاد شناسي (جلد پنجم)
معاد شناسي (جلد پنجم)
نوع كتاب
:
نسخه جديد
محتوای کتاب
مجلس بيست و هفتم: در طليعۀ قيامت، موجودات با ربط خود به خدا، ظهور دارند
جلوه نمودن كوهها همچون سراب در وقت قيامت
در وقت بروز قيامت، موجودات همچون سراباند
سراب بودن موجودات به معني ظهور جنبۀ ربطي آنها با خداوند است
صفات حضرت احديّت اختصاص به آخرت ندارد
صفات و اسماء خدا، در دنيا و قيامت تفاوت ندارد
در روز قيامت حقيقت توحيد خداوند ظهور مييابد
سلسلۀ علل و اسباب عالم مادّه داراي جنبۀ ربطي و الهي هستند
علّت ظهور نور توحيد در قيامت
در قيامت فقط نور توحيد ظاهر است و بس
«هرچه هست و نيست ملك و مال اوست»
گفتار أميرالمؤمنين عليه السّلام راجع به توحيد
اشعار ابن فارض دربارۀ ظهور نور توحيد در مقرَّبين و مخلَصين
ترجمۀ اشعار ابن فارض دربارۀ ظهور نور توحيد
إعراض از ياد خدا، موجب نابينائي در قيامت است
نجات عمران بن شاهين از عضدالدّوله، به بركت أميرالمؤمنين عليه السّلام
اشعار ابن أبي الحديد در مدح أميرالمؤمنين عليه السّلام
مجلس بيست و هشتم: خفاء جنبۀ وجه الخلقي، و ظهور جنبۀ وجه اللهي در قيامت
هر چيزي جز وجه خدا، فعلاً فاني و هالك است
وجه خلقي اشياء، پيوسته فاني و وجه الهي آنها پيوسته باقي است
روايات وارده در فناء وجه خلقي و بقاء وجه ربّي
احتجاج حضرت صادق عليه السّلام در بقاء روح
زنده كردن جبرائيل دو مرده را در بقيع براي رسول الله
اشكالات وارده بر انعدام زمان بين دو نفخ صور
يگانه راه دفع إشكال از روايات نفخ صور كه تحديد به زمان شده است
كيفيّت تعدّد وجه خلقي و وجه ربّي موجودات
دوئيّت جنبۀ وجه خلقي و وجه اللهي بر اساس نظر اعتباري و حقيقي
كسيكه از جنبۀ وجه اللهي به موجودات بنگرد، معاني توحيدي را مييابد
وجه خَلقي بر اساس مجازي، و وجه اللهي بر اساس نظر حقيقي است
فاني نديدن موجودات را در ذات الهي، ناشي از دوبيني است
اگر انسان نفس را معالجه كند وجهۀ الهي موجودات را در دنيا ميبيند
داستان عطّار و شاگرد دوبين
غير اهل توحيد، همۀ مردم در كارها براي خدا شريك قرار ميدهند
ندامت اهل شرك، هنگام طلوع وجه الله
جنبههاي وجه خلقي، مفيد ظهور جنبۀ وجه اللهي نيستند
از بين رفتن موجودات، از نقطۀ نظر وجه خلقي آنهاست نه وجه ربّي
قيامت، محلّ ادراك توحيد خداست نه محلّ اصل توحيد
مطالب ذيل دعاء عرفۀ حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام (پاورقي)
مبحث «وجه خلقي و وجه الهي» منافاتي با حوادث قيامت در ادلّه ندارد
قرآن تمام عالم آفرينش را آيات خدا يعني وجه خدا ميداند
مجلس ببيست و نهم: معاد بازگشت به خدا و شهود وجه الله است
علّت عدم مشاهدۀ حقّ در دنيا، حجاب پندار است
حديث سلسلة الذّهب
در معناي « كَلِمَةُ لَاالَهَ إلَّا اللَهُ حِصْنِي... »
نور خدا و وجه الله در قيامت بر همه مشهود ميشود
در قيامت معبودهاي خيالي، نفي عبادت مشركين را نسبت به خود مينمايند
در روز قيامت مشركين ميگويند ما خدا را عبادت كردهايم
معاد، لقاء و شهود تفصيلي حضرت پروردگار است
در قيامت علم و قدرت خدا براي همه مشهود است
قلب سليم دلي است كه غير از خدا، هيچ در او نباشد
قلب سليم دلي است كه غير از خدا، هيچ در او نباشد
امراض باطني، مانع از تجلّي الهي در قلب انسان ميگردد
افرادي كه غير خدا را در دل تمكين دادهاند به عذاب دچارند
مؤمنان در تحت تجلّيات جماليّه و كافران در تحت تجلّيات جلاليّهاند
در قيامت اثر انحرافات متخلّفين ظهور مينمايد
آيات سورۀ إبراهيم در تجلّي اعمال مشركين در روز قيامت
سواران محشر: رسول الله، صالح پيامبر، أميرالمؤمنين و فاطمۀ زهراء
اشعار ملاّي رومي دربارۀ مقام أميرالمؤمنين عليه السّلام در عالم توحيد
ولايت كلّيّه و تحقّق أميرالمؤمنين عليه السّلام به وجه اللهي
مجلس سي ام: قيامت در عرض عالم نيست بلكه بر آن احاطه دارد
زمان قيامت چه موقع، و مكان آن كجاست؟
تمثيل حجاب بين عالم طبع با عالم قيامت به ديوار طولاني
برزخ و قيامت انسان در خود اوست و ميتواند در دنيا به آن برسد
بين برزخ و قيامت، حجاب صورت فاصله است از يك چشم بر هم نهادن نزديكتر.
آيات دالّۀ قرآن بر نزديكي قيامت
اگر خواست الهي نبود تمام افراد قيامت و ملكوت خود را ميديدند
در قيامت، اهل محشر دنيا و برزخ را به قيامت نزديك ميبينند
سعه و احاطۀ عوالم، زمان طولاني را در نظر مجرمين كوتاه ميسازد
مجرمان در آتشند، ولي ادراك سوختن نميكنند
نعمتهاي بهشت در نفوس مختفي است، و خداوند در بهشت ظاهر ميكند
مقام محمود در قيامت، شفاعت كبري است
عبور فاطمه عليها سلام الله از محشر، و شفاعت كبري
آيۀ « وَ هُمْ فِي مَا اشْتَهَتْ أَنفُسُهُمْ خَـٰلِدُونَ » دربارۀ فاطمه و شيعيان اوست
مجلس سي و يكم: قيامت، عالم نور و اشراق و بروز حقائق است
تفسير آيۀ: وَ أَشْرَقَتِ الاَْرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا
در قيامت همه چيز براي همه چيز مشهود و حاضر است
حديث أميرالمؤمنين عليه السّلام دربارۀ عالم عِلوي
شرح حديث أميرالمؤمنين عليه السّلام: صُوَرٌ عَارِيَةٌ عَنِ الْمَوَآدِّ
اشعار حافظ در كيفيّت پيدايش انسان و عالم ملكوت
كلام حكيم سبزواري دربارۀ موجودات عالم عِلوي
شرح كلام أرسطو راجع به موجودات عِلوي
احاطۀ نفس ناطقه در مقام كمال خود، بر جميع موجودات
منزلت انسان در اشعار سعدي
پيرامون آيۀ: فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ
كيفيّت درخشان شدن عالم قيامت و اطّلاع نفوس بر هم
حيات در دنيا محض نبوده و تؤام با مرگ است
نفس بايد از آلودگيها پاك گردد تا به نور خدا منوّر شود
امتحانات الهي به خاطر اقرار و اعتراف مردم است
براي اهل قيامت، كيفيّت نزول نور توحيد و ولايت در عوالم مشهود است
مجلس سي و دوم: در قيامت، در عين نور و اشراق، كفّار و فجّار محجوبند
در قيامت كفّار محجوبند
قرآن ميفرمايد: چشمها كور نيستند؛ دلها كور ميشوند
رَين و چرك معاصي نور دل انسان را محبوس ميكند
اعراض از ياد خدا موجب معيشت ضَنك، و كوري در آخرت است
نور آخرت را بايد از دنيا با خود برد
منافقين در قيامت در ظلمات به سر ميبرند
كافران دلخوشند كه داراي نور هستند، در حاليكه در ظلمتند
آيا مؤمن بينا و آگاه چون كافر نابينا و نادان است؟
در قيامت با آنكه عالم نور است، كفّار در ظلمتند
مراتب نور در اثر قلّت و كثرت حجب، مختلف است
كيفيّت عبور نور از هويّات و ماهيّات امكانيّه
مغيرة بن شعبه كسي بود كه عمداً خود را به خطا ميزد
خطبۀ سيّدالشّهداء عليه السّلام در راه كربلا
مجلس سي و سوم: قيام انسان در پيشگاه خداوند عزّوجلّ
تفسير آيۀ: وَ الذَّ'رِيَـٰتِ ذَرْوًا... وَ إِنَّ الدِّينَ لَوَ'قِعٌ
انسان با تمام موجوديّت و با شراشر وجود، عود ميكند
اعلان معاد از طرف پيامبران، براي چشم ترس مردم نيست
جواب از كلام طبيعيّين در انكار معاد
عجائب آفرينش انسان، كمتر از عجائب عود او بسوي خدا نيست
شگفتيهاي خلقت انسان و زنده شدن زمين در بهاران دليل بر معاد است
دلالت عجائب خلقت بدن انسان بر حقّانيّت و وحدانيّت خداوند
شگفتيهاي دوران تكاملي جنين از دلائل معاد است
فعليّتهاي مراتب استعداد، در دوران حيات انسان
تفسير آيۀ: ذَ 'لِكَ بِأَنَّ اللَهَ هُوَ الْحَقُّ وَ أَنَّهُ و يُحِْي الْمَوْتَي'
أشعار هاتف اصفهاني در وحدانيّت و حقّانيّت حضرت باري
تمام موجودات معجزه هستند و إعجاز مختصّ به زنده كردن مرده نيست
سراسر عالم وجود پر از عجائب و غرائب است
اشكالات مادّيّون در معاد چيزي جز استبعاد نيست
مراتب تكامل انسان، يا قيام قيامت و ظهور آيات انفسيّه
أشعار عالي سيّد الشّهداء عليه السّلام راجع به مرگ
مجلس سي و چهارم: ا نكار معاد توسط طبيعيون مبتني بر اصول علميه نيست
مسائل علميّه بايد مبتني بر مقدّمات يقيني باشد
قرآن كريم فقط پيروي از يقين را معتبر ميشمارد
منكرين معاد در تمام آيات انفسيّه و آفاقيّه با نظر سطحي عبور ميكنند
بدون آمادگي سرّ و ذات، برهان و حتّي معجزه تأثيري ندارد
بزرگان عرب با آنكه بسيار باهوش بودند، به خاطر استكبار ايمان نميآوردند
داستان وليد بن مغيره و انكار او رسول الله را با وجود برهان
آيات قرآن دربارۀ وليد، و إسناد او قرآن را به سحر
استهزاء قريش نسبت به آيات قرآن
ردّ منكرين خدا و معاد، بر اساس استكبار است
قرآن بالاترين معجزات است
يكي از معجزات رسول الله، حفظ قرآن بود
از جملۀ آيات دالّۀ بر معاد داستان اصحاب كهف و رقيم است
داستان اصحاب كهف و رقيم
داستان اصحاب كهف طبق حكايت قرآن
داستان اصحاب كهف طبق «تفسير قمّي»
داستان اصحاب كهف در روايات
روايات وارده دربارۀ داستان گرگ يوسف (پاورقي)
كلام علامۀ طباطبائي در ذيل روايت «تفسير قمّي»
«اصحاب كهف» و «اصحاب رقيم» يك جماعت هستند
تعداد اصحاب كهف
اسامي اصحاب كهف، و محلّ كهف آنان
كهف اصحاب كهف كجا بوده است؟
آيا كهف اصحاب همان كهف إفِسوس است؟
كهف وارد در قرآن، كهف إفِسوس است يا رجيب
اصحاب كهف در چه زماني بودهاند؟
آيا اصحاب كهف پس از بيداري مردند يا باز به خواب رفتند؟
علّت دخول اصحاب كهف در كهف
حكمت داستان اصحاب كهف، ارائه بعث و معاد است
كافران بجاي تزكيه و عمل صالح راه قهقرا ميپيمايند
علم خداوند حضوري است و هيچ چيز از خداوند پنهان نخواهد ماند
انكار معاد از مجرّد استبعاد تجاوز نميكند
مكتبهاي مادّي انسان را از مقام خليفۀ اللهي در رديف بهائم قرار ميدهد
خداوند مردم را در يك روز جمع كرده و بين آنان به حقّ حكم مينمايد