عربی
انگلیسی
كتابخانه
پيامهاي معرفتي
پرسش و پاسخ
فهارس عامه
شواهد علمي و تاريخي
سيره عملي علامه
معرفي
معرفي اجمالي دوره علوم و معارف اسلام
معرفي اجمالي مؤلف
سير مطالعاتي
سطح يك
سطح دو
فروشگاه
****
معاد شناسي (جلد دوم)
معاد شناسي (جلد دوم)
نوع كتاب
:
نسخه جديد
محتوای کتاب
مجلس هشتم: رستگاري در ايمان به خداست اختيارا و پيروي از احكام دين تعبدا
ايمان در حال سَكَرات و رفع حجاب غيبي بيفائده است
امّتها با اتّكا بر سرمايه و دانش باطلشان از تسليم در برابر حقّ امتناع ميورزند
اساس دستورات دين بر تعبّد است
كلام ملاّصدرا دربارۀ تعبّدي بودن احكام شرعيّه
كلام علاّمۀ طباطبائي (ره) دربارۀ لزوم اطاعت فرمان خدا
داستان قارون كه به علم خود مغرور بود
بيفائده بودن توبه در حال نزول عذاب
ايمان در حال رفع حجاب غيبيونزول عذاب فائدهاي ندارد
بر مستضعفين عذاب نيست
عدم پذيرش عذر كسانيكه قادر بر هجرت بودهاند
سختي قبض روح براي كفّار و آساني آن براي مؤمنين
تأمّل پروردگار در قبض روح بندۀ مؤمن و نهايت لطف پروردگار به او
حضور ارواح مقدّسۀ ائمّۀ طاهرين در حال احتضار
در بهشت نور محض و آزادي محض وآسايش محض است
اشتياق اصحاب سيد الشهدا عليه السلام به لقاي خداي متعال
اشتياق حضرت سيدالشهدا عليه السلام به مرگ براي اعلاء كلمه حق
مجلس نهم: اولياءخداترس واندوه وسكرات مرگ راندارند
معناي ولايت و آثار آن
كيفيّت تجلّي صفات خدا در اولياء خدا
كلام خواجه نصير در «شرح إشارات» دربارۀ صفات عرفا
بر سيماي اولياء خدا گرد خوف و اندوه نمينشيند
ايمان اولياء خدا به مرتبۀ اعلا رسيده است
بشارت به اولياي خدا غير از بشارت به غير آنهاست
در قرآن كريم معناي نعمت همان ولايت است
داستان غزوۀ حمراء الاسد و اعطاي ولايت
مراد از گفتار ثابت كلمۀ توحيد است
خطبۀ أميرالمؤمنين عليه السّلام دربارۀ صفات اولياء خدا
بندگان خاصّ خدا چراغ هدايت و معرفت را ميافروزند
اولياء خدا علمها و نشانههاي هدايتند
اولياء خدا يكسره به بهشت ميروند
كلام أميرالمؤمنين دربارۀ اوصاف برادر الهي خود
معيّت پيروان اولياء خدا با اولياء خدا
ولايت اولياء خدا عين ولايت خداست
لازمۀ پيروي از اولياء خدا لحوق به آنهاست
حضور ائمّه در حال احتضار اولياء خدا و بردن او را به بهشت
لحوق «جَوْن» غلام سياه به «سيّد الشّهداء»
لحوق اصحاب سيدالشهداء عليه السلام به آن حضرت
مجلس دهم: الحاق مؤمنان به اولياي خدا و منكران به اولياي شيطان
قبل از تجرّد و مرگ اختيار سعادت و شقاوت باقي است
در حال تجرّد و مرگ زشتيها و خوبيها هركدام به اصل خود ميروند
گفتار حضرت باقر عليه السّلام راجع به لحوق مؤمنين و منكران به مبادي خود
ابتلائات دنيوي كفّارۀ گناه مؤمن، و لذّات دنيا پاداش حسنات كافر است
شيطان، محك جدائي خوبيها از زشتيهاست
مؤمنان در مواقع امتحان چون كوه راسخند
تشرّف حارث هَمْداني به خدمت أميرالمؤمنين عليه السّلام
دين خدا به مردان شناخته نميشود بلكه به علامت حقّ شناخته ميشود
گفتار أميرالمؤمنين به حارث دربارۀ درجات و مقام خود
أميرالمؤمنين قسمت كنندۀ آتش دوزخ است
اشعار سيّد حميري دربارۀ گفتار أميرالمؤمنين به حارث
ترجمۀ أشعار حميري دربارۀ گفتار أميرالمؤمنين به حارث
در ترجمۀ احوال سيّد حِمْيَري (پ)
در احوال و مقامات سيّد حِمْيَري در وقت مردن
مجلس يازدهم: تمايزات عالم طبع و برزخ و قيامت
خصوصيّات عالم برزخ
نسبت سعۀ عالم برزخ به دنيا و سعۀ عالم قيامت به برزخ
نظر حكما دربارۀ تجرّد عالم خيال
عوالم سه گانۀ انسان: بدن و ذهن و نفس
اشعار منسوب به أميرالمؤمنين دربارۀ حقيقت نفس
اندكاك قواي سهگانۀ رسول خدا در ذات احديّت
مراتب سه گانۀ وجود انسان در ادعيۀ مخصوص نيمۀ شعبان
روايت وارده در سؤال منكر و نكير
بعد از مرگ، عمل انسان رفيق و قرين انسان است
در سؤال منكر و نكير از وليّ خدا و عدوّ خدا
در سختي عذاب قبر شخص كافر
دو داستان راجع به مشاهدۀ صور مثالي متوفّي
كساني كه به حساب خود رسيدهاند راهشان بسيار آسان است
تأسّف إبليس از رستگاري مؤمن هنگام مرگ
داستان بُرَير بن خضير و عبدالرّحمن عبدربّه أنصاري در صبح عاشورا
مجلس دوازدهم: تمايزات عالم طبع و برزخ و قيامت
كردار انسان در دنيا بواسطۀ اتّحاد بدن با صورت مثالي است
دلالت آيات قرآن بر حيات برزخي
پس از عبور از دنيا بلافاصله ورود در برزخ است
تكلّم رسول خدا با كشتگان از قريش در بدر
تكلّم أميرالمؤمنين با كشتگان جمل
بحث حضرت صادق عليه السّلام با زنديق دربارۀ بقاء نفس
تشييع رسول خدا از سعد بن معاذ
تكلّم ملاّ محمّد مهدي نِراقي با روح مرده، در وادي السّلام
مائدۀ ملكوتي در محراب حضرت مريم فرود آمد
مائدۀ آسماني كه براي حضرت فاطمۀ زهراء نازل شد
شربت ملكوتي كه رسول خدا براي حضرت عليّ أكبر عطا نمود
مجلس سيزدهم: در برزخ، دوراهي سعادت و شقاوت دنيا يكسره ميگردد
آياتي كه جزا را مقرون به زمان كرده، اختصاص به برزخ دارد
در برزخ، نمونهاي از بهشت و جهنّم موجود است
در برزخ، دري از بهشت و جهنّمِ قيامتي باز ميگردد
دلالت آيات قرآن بر وجود عالم برزخ
در برزخ، سؤال با باطن انسان است و امكان دروغ نيست
إلَه يعني كسي كه قلب انسان متوجّه اوست
در جوابهائي كه افراد به سؤال مَنْ رَبُّكَ ميدهند
در احوالات مؤمن و كافر پس از مرگ
سختي قبض روح كافر را حيوانات احساس ميكنند
معيشت ضنك، در قرآن، همان عذاب عالم برزخ است
داستان مرحوم سيّد جمال الدّين گلپايگاني در وادي السّلام نجف
مواعظ مرحوم قاضي به مرحوم آملي و درنگ در وادي السّلام
گفتار حضرت سجّاد دربارۀ سخن گفتن مرده
رحلت فاطمۀ بنت أسد، و تشييع و تكفين رسول الله او را
صدقات رسول الله براي فاطمه بنت اسد و خديجه بنت خويلد
اخبار غيبيّۀ حضرت فاطمه و كساني كه بر او نماز خواندند
مجلس چهاردهم: جلوۀ انسان در برزخ، با صورت ملكوتي اوست
در برزخ، انسان و اعمال او با صورت ملكوتي جلوه دارند
ارتباط ملكوت با اَشكال و صور موجودات
عالم طبع، نزول عالم ملكوت است
نشان دادن حضرت صادق به أبوبصير صور ملكوتي را
داستان مشاهدۀ افراد با صور ملكوتيّه، براي يكي از اهل مراقبه
مشاهدات رسول الله در معراج، افراد امّت را به صورتهاي ملكوتي
روايات وارده در ظهور اعمال در برزخ و قيامت به صور ملكوتي
روايات وارده در نفقۀ فرشتگان در ابنيۀ بهشتي
ده صنف از افراد امّت صورتهاي آنها متبدّل ميگردد
مؤمن كلمه طيبه است توتي اكلها كل حين باذن ربها
كافر مانند درخت خبيثي است كه از زمين كنده شده باشد
كَلِم طيّب روح مؤمن، و عمل صالح بالا برندۀ آنست
تكلّم با مردگان با صور برزخي آنان بوده است
آمدن شمعون، وصيّ عيسي، در صفّين با صورت برزخي خود
ياران وفادار أميرالمؤمنين، در صفّين
خطبۀ أميرالمؤمنين عليه السّلام، يك هفته قبل از شهادت
شهادت مسلم بن عوسجة در روز عاشورا